Pozrite si ZDARMA môj webinár
Ako získavať 10-tky klientov
zo sociálnych sietí bez otravovania ľudí
(a zarobiť si ako nikdy predtým)?
Čo vám poradia, keď začínate predávať? Ako treba začať? To nie je ťažké uhádnuť.
Každému nováčikovi v priamom predaji určite odporučia toto:
„Začnite telefonovať svojim známym. Obvolajte svojich priateľov.“
Je to tak?
Vyzerá, že to nič nie je. Avšak vy neviete, ako na to. Možno ste to aj skúsili, ale vzdali ste to (tak ako ja kedysi).
Vedieť telefonovať svojim známym, je hotové umenie, aj preto, že hazardovať so svojimi priateľstvami a známosťami určite nechceme a strápniť sa pred nimi, tiež nie.
Tak potom, ako telefonovanie svojim známym?
V tomto článku si povieme, akým spôsobom telefonovať svojim známym, presvedčiť ich, aby prišli na stretnutie, nepokaziť si s nimi vzťahy.
Ak ste začínali podobne ako ja, tak potom už viete, čo po týchto slovách nasledovalo, akú som dostal odpoveď.
Skrátene povedané, odmietnutie, vyjadrené slovami ako: „Nemám čas“ alebo „nemám záujem“. Proste som cítil, ako sa môj známy vykrúca.
Bol som zúfalý z toho, že sa moji známi nechceli so mnou stretnúť.
Ako ste na tom vy?
Ale, teraz už viem, že nič iné som ani čakať nemohol, keď som s nimi hovoril tak, ako som hovoril. Pretože, ľudia neznášajú, keď im niekto niečo predáva, ale na druhej strane, ľudia milujú nakupovanie.
Tak som sa rozhodol, skúsiť to inak.
Čo myslíte, ako reagovali?
Presne tak, ako som si želal. Veľmi dobre.
Dohodol som si niekoľko stretnutí za deň. Bolo len veľmi málo tých, ktorí ma odmietli a aj to len preto, že skutočne nemohli.
Huráá, tešil som sa, že som konečne prišiel na to, ako rozhovor smerovať.
A výsledok?
Zistil som, že som „vedľa, jak tá jedľa“ 🙂
Pýtate sa prečo?
Áno, stretli sme sa, to je pravda, ale celé stretnutie naberalo úplne iný smer, aký som mu plánoval dať.
Bavili sme sa o súkromí, nebol to obchodný rozhovor a bolo problém odbočiť, alebo premostiť na pracovnú debatu.
Mne sa to síce nakoniec podarilo, problém bol však v tom, že moji známi to často brali ako „malý“ podvod, spáchaný na ich osobe a to som nechcel.
Ani sa im nečudujem, že sa cítili podvedení, lebo v mojom telefonáte nebol ani náznak niečoho pracovného.
Ako by ste sa cítili vy, keby niekto takýto podvod urobil na vás?
Dôsledkom tejto mojej chyby v telefonovaní, vzťahy s mojimi kamarátmi ochladli.
Preto viem, že telefonovať známym a nepovedať im dôvod telefonátu, nie je fér a nielen, že neurobíte obchod, ale aj naštvete kamaráta a to nikomu za to nestojí.
Už nikdy v živote!!!
Tento ďalší neúspešný pokus ma celkom odradil od telefonovania známym a povedal som si, že NIKDY V ŽIVOTE…
Začal som volať cudzím ľudom, využíval som referencie, získané kontakty od známych alebo kontakty zo zlatých stránok.
Trvalo mi roky, kým som pochopil, že predávanie ZNÁMYM je ďaleko efektívnejšie ako cudzím a neznámym a že má zmysel pozývať si na stretnutie aj známych.
Najväčší rozdiel je v dôvere.
Známi vám veria a pokiaľ predávate skutočne dobrý produkt a nevyvíjate na nich nátlak, tak je vyššia pravdepodobnosť, že si od vás kúpia.
Váš známy by mal vedieť dôvod, prečo sa s ním chcete stretnúť, nemali by ste ho zavádzať.
Po predošlých skúsenostiach viem, že to môže nedobre vypáliť, možno s tým máte tiež skúsenosť. Len mu ten dôvod treba vedieť vhodným spôsobom podať.
Hovorte s ním tak priateľsky ako vždy, používajte tú istú rétoriku, tie isté slová, veď je to v prvom rade váš kamarát. Proste nebudete zrazu ako z inej planéty.
Ďalšia dôležitá vec je zvládanie námietok. V tomto prípade na to úplne zabudnite na zvládanie námietok, tu to nie je na mieste.
(ak ste spolu dlhšie nehovorili, nemusí mať už Vaše číslo v mobile a ak postrehne neznáme číslo, už mu v hlave zasvieti signálka, pozor! Tak sa radšej predstavte.)
Spýtajte sa ako sa má, čím žije, čo má nové, tak ako, keď začínate rozhovor s priateľom na ulici alebo na káve.
Toto môžete urobiť dvoma spôsobmi. Priamo, že mu prezradíte hneď, čo by z takého stretnutia mal a čo viete pre neho urobiť, ako mu viete pomôcť.
Druhý spôsob je nepriamo a ten ja preferujem, mne sa viac osvedčil. Spočíva v tom, že kamarátovi nehovoríte priamo, o čo ide, ale položíte mu 3 – 4 krátke anketové otázky.
Podľa toho, ako vám na ne odpovie, použijete dôvod telefonátu, ktorý vám logicky z ankety vyplynie.
Preto je dobré si tieto otázky rozumne pripraviť a to tak, aby vám pomohli v ďalšom rozhovore a aj pri presviedčaní známeho.
Každý, kto začína predávať, má možnosť začať s kontaktami svojich známych a priateľov. Ak tak neurobí, pripraví sa o veľa, pretože oni sú tí, ktorí majú v neho dôveru a tá sa nezískava ľahko. Oni ho poznajú.
Keďže ste so známymi doteraz komunikovali o súkromí a zrazu máte „udrieť“ na pracovnú nôtu, treba nájsť spôsob, ktorý budú ochotní prijať.
Mnoho obchodníkov robí chyby pri telefonovaní známym.
Takou najčastejšou je, že známemu buď narovinu a nevhodným spôsobom poviete, prečo mu voláte alebo ďalší extrém, že mu nepoviete pravý dôvod, prečo voláte.
Ani jedna cesta nie je správna.
Správna je zlatá stredná cesta, kde prostredníctvom jednoduchých anketových otázok, ktoré vám váš známy ochotne zodpovie, prirodzenou a nenásilnou formou, dospejete k stretnutiu bez zavádzania a sklamania vášho známeho.
Tak a teraz už viete, ako to nerobiť a čomu sa vyhnúť, akým smerom sa treba uberať. Telefonovanie známym už nebude náročné a ani trápne.
Aké máte vy skúsenosti s telefonovaním známym? Tiež ste mali rovnaký problém ako ja na začiatku svojej kariéry obchodníka? Napíšte mi svoje skúsenosti do komentárov pod článkov.
Ahoj Martin,
skvele komentare, skvele postrehy. Stale nerozumiem, preco by som bussines mal smerovat cez rodinu, znamych a priatelov. Tam je to najcitlivejsie a ako ja hovorim tam musim byt max. pripraveny a nic nezanedbat ! Ved rodina a znamy ma velmi dobre poznaju, taktiez vedia cim sa zaoberam a nikdy k nim nepristupujem obchodnicky NIKDY !!! Podla mna funguje jedine : vybudovat si doveru !!! a musia si ta oblubit !!! A to nie je otazka jedneho telefonatu alebo meet. Pri skupine ako vyssie uvadzam je to otazka nastavenia spravania a oblubenosti od zaciatku. Preto moje obchodne praktiky smerovali na 90 % na nezname firmy a osoby. Ano je to ovela tazsie, no ked si vybuduje doveru tak to uz nie je o obchode ale o priatelstve. A este jedna vec, ktorou sa riadim uz 15 rokov : Nikdy nestrat priatela kvoli bissinesu, cesta spat je skoro nemozna a uz to nie je to co to byvalo !!!
Have a nice day Johny
Pozdravujem,
úplne súhlasím s predchádzajúcim komentárom Jána K. Nikdy nepoužívam rodinu a priateľov ako nástroj v podnikaní. V tomto sú pre mňa príkladom profesie ako chirurg, ktorý neoperuje príbuzného napriek tomu, že je špička vo svojom obore. V psychológii to kvôli emočnej zainteresovanosti ani nie je možné a sudcom to neumožňuje zákon o zaujatosti…
Mne moja profesia takúto spoluprácu umožňuje ale požiadavka musí prísť zo strany záujemcu. Pri spolupráci s rodinou a známymi treba kvôli strate profesného odstupu počítať so sťaženou a citlivejšou komunikáciou. Nie som veľký diplomat a preto by som sa takému niečomu najradšej z profesionálnych dôvodov vyhol ale tomu by rodina ani známi pochopiteľne nerozumeli.
Mojou zásadou je telefonovať keď niečo potrebujeme. Nie keď niečo ponúkame! Ak ponúkať tak spoluprácu alebo niečo z čoho majú prospech obe strany. A nemyslím tým super životné poistenie z portfólia nezávislého finančného poradcu !!!
Užitočnejšie je keď známi vedia čo robím, a že to robím dobre aby vedeli na koho sa obrátiť v prípade dopytu. Na americké otázky od starých známych ako : „Ako sa mám ?“ som do telefónu ochotný odpovedať možno trom veľmi blízkym priateľom. A ľudia, ktorý mi ponúkajú niečo čo nepotrebujem a presviedčajú aká je to pre mňa užitočná vec, strácajú čas veľmi asi nie moc naplňujúcim povolaním. Občas sa teším sa z každej chvíle keď si niekde zabudnem svoj telefón:) a som rád, že volám priateľom aby som ich počul alebo naplánovali stretnutie:)
Prajem všetkým to isté.