Pozrite si ZDARMA môj webinár

Ako získavať 10-tky klientov
zo sociálnych sietí bez otravovania ľudí

(a zarobiť si ako nikdy predtým)?

Facebook vyhlásil boj proti spamu. Týmto praktikám sa vyhnite

Facebook vyhlásil boj spamu a každoročne prijíma opatrenia, aby spamu zamedzil.

Stránky (fanpage), ktoré sa neprispôsobia majú proste smolu a ich organický dosah postupne klesne.

Facebook chce, aby jeho bežní užívatelia mali lepší zážitok z jeho používania a zobrazovali sa im len kvalitné príspevky, ktoré ich neotravujú.

„Inžinieri“ z Facebooku si všimli, že mnohé fanpage sa snažia obísť algoritmu a tak zvýšiť dosah svojich príspevkov aj za cenu porušovania pravidiel.

To bol dôvod, prečo sa FB rozhodol začať trestať rôzne porušenia pravidiel.

Aký je postup?

V prvom kole sa Facebook bude snažiť rozoznať tieto príspevky a ak ich rozozná, tak ich bude penalizovať znížením dosahu.

V druhom kole pokiaľ jednotlivé fanpage budú tento typ príspevkov opakovane používať, tak zníži dosah všetkým príspevkom fanpage.

Takže odporúčam neporušovať pravidlá a „neželaným“ príspevkom sa v budúcnosti vyhnúť.

O aké príspevky sa jedná?

Jedná sa o 5 tipov príspevkov, ktorých cieľom je umelo zvýšiť dosah. Jedná sa o tieto typy príspevkov:

  • Vote baiting
  • React baiting
  • Share baiting
  • Tag baiting
  • Comment baiting

Poďme si ich postupne predstaviť, aby ste vedeli, akých príspevkom by ste sa mali v budúcnosti vyvarovať.

Vote baiting – (hlasovacia návnada)

Jedná sa o typ príspevku, ktorý používa základné emotikony na hlasovanie (viď obrázok). Poznáme to asi všetci:  „Ktorý z týchto výrobkov sa vám viac páči A=like alebo B=srdiečko“.

Ďalší príklad nájdete na obrázku:

Facebook príspevok penalizácia 1

Prečo toto Facebooku vadí?

Pretože z hľadiska algoritmu majú jednotlivé lajky (srdiečko, palec hore atď) rôznu váhu. Napríklad ak príspevok má viac srdiečok, tak pre FB je to znak, že sa jedná o kvalitnejší príspevok a posúva ho teda medzi väčší počet ľudí.

React baiting – (návnada na reakcie)

Tento typ príspevku sa tiež veľmi často využíva na umelé zvyšovanie zapojenosti. Spočíva v tom, že chcete získať veľmi veľa likov na váš príspevok a preto vyzývate ľudí, aby dali like vášmu príspevku. Typickým príkladom je:

„Ak súhlasíš, daj like“. 

Druhým príkladom, kde sa často používa návnada na reakcie sú súťaže napr:

„Ak sa chceš zapojiť do súťaže, daj tomuto príspevku like.“

Obe tieto varianty by ste mali prestať používať, ak nechcete, aby vašej fanpage poklesli dosahy.

Facebook príspevky zakazané - ak súhlasíš

Share baiting – (návnada na zdieľanie)

Princíp tohto príspevku je jednoduchý.

Núti sa tým fanúšik, aby príspevok zdieľal so svojimi priateľmi a tým stránka umelo navýši dosah príspevku.

Veľmi často sa to používa v súťažiach. Býva to ako jedna z podmienok zapojenia do súťaže:

„Na to, aby ste sa zapojili do súťaže, zdieľajte príspevok so svojimi priateľmi.“

Facebook príspevok - porušenie zdieľanie

Tag Baiting – (návnada na označovanie)

Tento druh príspevku spočíva v tom, že facebooková stránka vyzýva fanúšikov, aby označovali svojich priateľov v komentároch.

Túto fintu používajú, pretože vedia, že ak niekto niekoho v príspevku označí, tak Facebook mu o tom dá vedieť a navyše to zobrazí aj časti jeho priateľov.

Tu je jednoduchý príklad z praxe, ako to stránky robia a nemali by:

„Označte v komentároch s kým by ste chceli stráviť romantický výlet v Toskánsku“.

Comment baiting – (návnada na komentovanie)

Návnada na komentovenie je spôsob, ako získať čo najväčšie množstvo komentárov pod vašim príspevkom, pritom často to nemá rozumný dôvod (teda okrem toho, že príspevok získa väčší dosah).

Tu je príklad, ktorý občas vidím používať rôznych poradcov:

„Ak chcete získať zdarma 15 minútový koučing, napíšte do komentára CHCEM.“ 

Ďalší príklad nájdete na obrázku.

Príspevok facebook - napíšte do komentára

Takže toto bolo 5 druhov príspevkov, ktoré by ste mali prestať okamžite používať, pokiaľ nechcete, aby Facebook znížil dosah vašich príspevkov.

Doteraz Facebook tieto príspevky len zakazoval vo svojich pravidlách, teraz však aj voči týmto príspevkom bojuje..

Čo na to hovoríte? Je to podľa vás pozitívna alebo negatívna zmena. Napíšte do komentárov.

Martin je tréner a mentor v oblasti inovatívneho predaja a online marketingu. Jeho cieľom je naučiť obchodníkov a podnikateľov využívať online marketing a moderné nástroje predaja vo svojej praxi. Je zástancom čestného a moderného predaja.
Komentáre
  1. Gabi píše:

    Ďakujem pekne. Toto je užitočná vec. Nie že by som také veci úmyselne robila, len asi som sa učila „robiť“.

  2. Ivka píše:

    Mna by velmi zaujimalo ako to bude v praxi. Mnohe stranky aj napriek pravidlam zneuzivali tieto “nastroje” zvysovania dosahu. Ak som chcela stranku ci prispevok nahlasit fb, bolo to doslova nemozne. Ako sa bude prakticky uplatnovat to “detekovanie”? Lebo mam pocit, ze kto je drzy a pravidla ignoruje, aj tak potrestany nebude.

    • Martin Mažár píše:

      Ivka, Facebook na to vyvinul algoritmus, ktorý automaticky detekuje takéto príspevky. Ako funguje a na základe akých pravidiel vyhodnocuje príspevky, to nezverejnili. V súčasnosti sa algoritmus učí, aby dokázal efektívnejšie vyhľadávať tento typ „neželaných príspevkov.“ a neoznačoval tie, ktoré sú dobré a neporušujú pravidlá.

      Tým príspevkom, ktoré porušujú pravidlá, algoritmus zníži automaticky dosah. Takže admin fanpage uvidí, že jeho príspevok sa zobrazil menšie počtu ľudí.

      Ako si myslím, že to funguje?

      Napríklad Facebook si stanovil pravidlá „Ak pod príspevkom je 5 tých istých komentárov“, tak to považuje za comment baiting (to číslo 5 a tá podmienka je len dohad a slúži len ako príklad). Ak teda Facebook nájde takýto príspevok, ktorý spĺňa podmienku, tak mu automaticky zníži dosah.

      Takýchto podmienok má určite viac zadefinovaných.

  3. Františka píše:

    Ďakujem pekne, viem o týchto veciach. Je to tragédia, všetko je sledované a hlavne riadené.
    Potom sa bude dať propagovať jedine cez platené reklamy a ak ani to nie, tak potom nemám čo robiť na FB, lebo písať o sebe nepovažujem za správne.

  4. Robert Hruboš píše:

    Už teraz je strašne nízky dosah FB príspevkov na FB page a ešte toto pride? Keď to je skutočne pravda tak to úplne zabíja rýchle získanie fanúšikov a možnosti zarobiť si…Nikdy som to síce neurobil ale plánoval spraviť. Už tu sú iba osvedčené stratégie ako na FB page od Martina 🙂

    • Martin Mažár píše:

      Robo, vôbec to nie je také desivé, ako sa to môže zdať. Ak človek túto taktiku nepoužíval, tak práve jej zavedenie, bude mať pre neho pozitívny vplyv – zvyšuje sa šanca, že jeho príspevky uvidí viac ľudí.

      Facebook týmto chce dosiahnuť, aby zobrazoval príspevky, ktoré sa ľuďom skutočne páčia – a nie tie príspevky, kde admin fanpage chce umelo získať pozornosť.

      Som presvedčený, že zavedenie tochto väčšine stránok pomôže (a neuškodí).

  5. Zuzy píše:

    A ked si niekto prispevok zaplati, predpokladam, ze ho FB velmi rad bude zverejnovat 🙁
    Skor ma trapi ako FB pride na to ked mi niektore komentare oznaci ako spam a neviem preco 🙁 Nieje tam pouzity vulgarizmus, ani predaj, ani nic co by mohlo byt povazovane za spam. Vies mi poradit Martin? Vdaka 🙂

    • Martin Mažár píše:

      Ahoj Zuzy, niektoré komentáre Facebook označuje ako spam, pretože obsahujú „podozrivé slová“, ďalej napr. obsahujú len odkaz (niekedy to môže byť odkaz na podozrivú stránku), niekedy to je opakovanie toho istého komentára, v krátkom čase…

      Detailnejšie ti však neviem povedať ako funguje facebookový algoritmus v tomto prípade.

  6. Maria G. píše:

    A ked ste priamo vy uverejnili sutaz o knihu, v ktorej podmienkou a vyhrou sutaze sa stal ten, komu sa ako poslednemu podarilo zanechat posledny komentar – tato sutaz sa povazuje za korektnu alebo je to Comment baiting? Vdaka za odpoved!

    • Martin Mažár píše:

      Mária, skvelá otázka 🙂 V minulosti to bolo korektné. Po tejto zmene už tento typ súťaže nebudeme opakovať, pretože by to bolo v rozpore s podmienkami Facebooku.

      Som zásady, že pravidlá treba dodržiavať.

  7. Alexandra píše:

    Super clanok, len jedna vec ma zarazila – pri sutazi sa moze davat podmienka comment a like prispevku (a iba share a like stranke je zakazany), nie?

    • Martin Mažár píše:

      Alexandra, som rád, že článok sa vám páčil 🙂

      Čo sa týka podmienky like pri súťažiach, tak Facebook voči tomu do súčasnosti nič nemal – ak to nebola jediná podmienka súťaže. V súčasnosti by som to zaradil medzi techniky React baiting techniku.

      Takže neodporúčam to používať v súťažiach.

      Čo sa týka komentárov, tak tam je to podobné. Určite by som sa vyhol súťažiam, kde ako podmienka je napísať to isté slovo do komentárov.

  8. Tomáš píše:

    Pokud tedy FB vyhodnotí můj příspěvěk jako nežádoucí z jednoho výše popsaných důvodů a omezí jeho dosah, dá mi o tomto kroku vědět, aby mě upozornil? Nebo to prostě udělá a nedá vědět?
    Díky za odpověď.

  9. Adriana píše:

    Ahoj Martin. A ako potom riešiť súťaž (ktorú si chcem dať i ako platenú reklamu), keď je všetko zakázané? Chcela by som fanúšikov vyzvať k aktivite, ale ako keď by nemali komentovať, like-ovať atď. Tá súťaž je potom nereálne urobiť…

    • Martin Mažár píše:

      Adriana, nie je všetko zakázané. Vyzvať ľudí ku komentovaniu nie je zakázané, len ich nemôžeš vyzývať, aby napísali to isté slovo.

      Takže to urob tak, že sa spýtaš napr. na ich názor teda položíš nejakú otvorené otázku. Ja napríklad robím súťaže, kde sa ľudí pýtam: „Akú knihu ste naposledy prečítali?“. Odpovede sú teda rôzne a nie rovnaké, čo nie je proti pravidlám FB a FB to nepovažuje za comment bait.

  10. Jana píše:

    Martine, ta posledni veta me rozesmala ?? vtipna tecka za clankem (nechtena?)

    • Martin Mažár píše:

      Jana, neviem, ktorá veta vás rozosmiala. Myslíte to: „Napíšte do komentára.“?

      Ak áno, tak som to asi zle vysvetlil v článku. Facebook nie je proti zmysluplnej diskusii a ani proti vyzývaniu ku komentovaniu. Je proti tomu, aby ľudia umelo zvyšovali dosahy tým, že chcú, aby ľudia dávali nezmyselné komentáre.

      Naopak diskusiu FB podporuje, dokonca teraz, keď má príspevok veľa zmysluplný komentárov, tak príspevok zobrazuje väčšiemu počtu ľudí. Treba sa vyhnúť akurát takým komentárom, ktoré sú rovnaké, ako to uvádzam článku.

  11. Michael píše:

    Aka je ina moznost?

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů