Pozrite si ZDARMA môj webinár
Ako získavať 10-tky klientov
zo sociálnych sietí bez otravovania ľudí
(a zarobiť si ako nikdy predtým)?
Ako by sa vám páčilo prijímať ľudí do vášho tímu, ktorým sa páči, čo robíte? Ktorým dáva zmysel vaša práca? A ktorí túžia s vami (alebo s vašou firmou) spolupracovať?
Viem, že na prvý pohľad sa to môže zdať ako sci-fi, ale chcem vás ubezpečiť, že je to možné. Ja takýchto ľudí nachádzam už niekoľko rokov a sú pevnou súčasťou môjho tímu.
Takže poďme si ukázať ako na to…
Ak hľadáte ľudí, ktorí nechcú s vami pracovať „len pre peniaze“, ale preto, čo vy a vaša firma predstavuje a robí, tak musíte začať loviť vo vlastných rybníkoch.
Čo tým mám na mysli?
Musíte začať loviť medzi vlastnými fanúšikmi, nadšencami a klientmi. Ten najednoduchší spôsob je poslať email na svoju databázu emailových kontaktov alebo zverejniť ponuku na svojej fanpage.
Dnes sa nebudeme venovať tomu, ako napísať ponukový email, ale ukážeme si ako vytvoriť ponuku práce na Facebooku (na obrázku nižšie).
Jedna z najväčších výhod, ktorú získate, ak vytvoríte ponuku práce na Facebooku, spočíva v tom, že žiadosti uchádzačov o zamestnanie vám prídu priamo do Messengera na Facebooku (je tu aj možnosť, aby chodili do emailu).
Vďaka tomu hneď v náhľade vidíte fotku daného človeka a môžete sa jedným klikom dostať na jeho osobný profil. Takto si okamžite môžete vytvoriť prvý dojem o človeku, ktorého chcete pozvať na pohovor.
Veď viete, ako to chodí…
…ľudia sa často na pohovoroch štylizujú, aby vyzerali lepšie, ale osobný profil na Facebooku vám ukáže pravú tvár človeka. Teda či korešponduje s tým, ako sa človek predstavuje na osobnom pohovore alebo je to celé len pretvárka.
Druhá výhoda ponuky práce na Facebooku je, že v rámci inzerátu môžete uchádzačovi položiť 3 otázky, ktoré vám pomôžu s výberom. Predtým som na toto používal Google formuláre (pozrite tento inzerát s dotazníkom). Teraz to jednoducho môžete začleniť priamo do vášho inzerátu na Facebooku.
Odpovede na otázky vám prídu buď do Messengera alebo na email. Takže závisí na vás, čo vám viac vyhovuje.
Ja tieto otázky používam ako prvé sito, aby som oddelil potenciálnych uchádzačov od tých, s ktorými nemám zmysel tráviť čas na osobnom pohovore. Vďaka tomu dokážem pri výberových pohovoroch ušetriť dosť veľa času.
Tretia výhoda spočíva v tom, že je to zadarmo. Za zverejnenie pracovnej ponuky na Facebooku nemusíte platiť. Stačí, že máte svoju fanpage (ak nemáte, tak tu je návod ako si ju vytvoriť) a v rámci nej vytvoríte pracovnú ponuku. Tá sa potom zobrazí časti vašich fanúšikov.
U daného príspevku aj vidíte akému počtu vašich fanúšikov sa inzerát zobrazil. Ak by ste chceli zvýšiť dosah inzerátu (počet ľudí, ktorí uvidia inzerát), môžete ho podporiť reklamou. Začína to pri čiastke 1 euro/deň.
Zapnúť reklamu môžete jednoducho priamo pod príspevkom alebo použiť efektívnejší spôsob a to reklamu spustiť cez nástroj „správca reklám“ alebo „power editor“.
Ak začínate s reklamou, tak kľudne použite modré tlačítko „Propagovať“ pod príspevkom. Ak to však myslíte s reklamou vážne, chcete zainvestovať väčšiu čiastku alebo chcete ušetriť na rozpočte, tak reklamu nastavujte zásadne cez správcu reklám alebo power editor.
Ak neviete, ako na to, naučíme vás to na školení Facebooková reklama pre začiatočníkov.
Tak… potom, čo sme si povedali o výhodach ponuky práce na Facebooku a v skratke povedali, ako to funguje, je na čase si ukázať postup, ako vytvoríte ponuku práce na Facebooku. Tak poďme na to.
Choďte na svoju facebookovú stránku (fanpage) a na mieste, kde chcete napísať status vyberte možnosť „Publikovať pracovnú ponuku“. Ak túto možnosť nemáte medzi základnými 8 možnosťami, tak kliknite „Zobraziť viac“. Je možné, že tú možnosť máte skrytú a po kliknutí na „Zobraziť viac“ sa vám ukáže.
Pozn. Ak ju ani tam nemáte, tak treba vydržať, pretože j to novinka a Facebook to postupne pridáva na všetky fanpage.
Teraz treba vyplniť základné údaje o ponuke. Medzi povinné údaje patrí fotka, názov pracovnej pozície, miesto, kde budú uchádzači pracovať, typ pracovného úväzku a podrobnosti. Medzi nepovinné údaje patrí plat a doplňujúce otázky.
Samotnú fotku tam pridávať nemusíte, pretože sa vám načíta titulná fotka z vašej fanpage. Ja som však pridával ilustračnú fotku, ktorá lepšie vystihuje pracovnú pozíciu. To isté doporučujem aj vám. Bude to vyzerať serióznejšie v očiach potenciálneho kolegu.
Ak nemáte nejakú vlastnú internú fotku, tak môžete použiť fotku z fotobanky. Zoznam free fotobánk s kvalitnými fotkami nájdete tu. Fotku, ktorú som použil v našom inzeráte je z platenej fotobanky – z Canva.com.
Veľkosť fotky som použil tu istú ako na reklamu teda rozmer 1200 px x 628.
Pracovná pozícia je jeden z logických povinných údajov. Čo je dôležité mať na pamäti, že slová, ktoré napíšete do kolónky pracovná pozícia sa zobrazia ako nadpis inzerátu tesne pod fotkou.
Takže nepíšte tam len názov pozície napr. Asistentka, ale napíšte aj pár slov navyše, ktoré môžu upúťať pozornosť uchádzača napr. „Hľadáte si prácu? My hľadáme asistentku“ alebo „Hľadáme asistentku generálneho riaditeľa“.
Vyplniť miesto práce by malo byť ľahké, teda za predpokladu, že človek bude pracovať na konkrétnom mieste. Avšak, keď podobne ako my hľadáte ľudí, ktorí budú pracovať na diaľku, tak už to môže byť celkom problém.
Do tejto kolónky totiž nenapíšte čo chcete. Napríklad tam nedokáže napísať „Práca na diaľku“. Môžete tam vybrať len z existujúcich miest napr. Bratislava, Pezinok, Hotel XY atď. V prípade, že hľadáte ľudí na prácu na diaľku, tak uveďte napr. Slovensko, Česká republika.
(pozn. až po uverejnení pracovnej ponuky som zistil, že tam môžete uviesť aj spojenie „práca z domu“).
Položka plat nie je povinná. Môžete, ale nemusíte ju použiť. Ja napríklad v inzerátoch výšku platu nevypĺňam, pretože chcem odfiltrovať „žoldienrov“. Inak povedané ľudí, ktorým ide len o peniaze a robili by v podstate pre každého, kto zaplatí viac.
Keď tento typ ľudí dostane lepšie platenú ponuku inde, tak pravdepodobne vám z tímu odíde.
Naopak ľudia, ktorí sa uchádzajú o prácu u vás aj bez toho, aby poznali výšku platu dopredu, sú často ľudia, ktorým sa páči vaša firma, to čo robíte a chápu zmysel vášho firemného poslania alebo ich jednoducho baví daná práca. Tento typ ľudí sa mi v praxi o veľa viac osvedčil.
Navyše keď ich slušne zaplatíte, tak máte skvelého človeka, ktorý s väčšou pravdepodobnosťou zapadne do vašej firemnej kultúry. A preto pokiaľ sa nejedná o „nedostatkovú pozíciu“, tak plat v inzerátoch neuvádzam.
Typ pracovného miesta je jedna z kľúčových položiek pracovnej ponuky na Facebooku. Zobrazí sa totiž v príspevku hneď pod nadpisom teda názvom pozície. Takže každý človek, hneď na prvý pohľad vidí, či sa jedná o prácu na plný úväzok alebo čiastočný.
Na výber máte viacero typov pracovnej pozície:
Do podrobností napíšte samotný obsah inzerátu. Teda, čo všetko obnáša práca, čo všetko požadujete a taktiež, čo všetko ponúkate. Veľmi dobré je uviesť aj to, ako bude výber prebiehať a kedy bude ukončený.
Môžete sa celkom rozpísať, pretože máte k dispozícii až 5000 znakov.
Tieto informácie, ktoré napíšte do podrobností sa ľuďom zobrazia po kliknutí na danú pracovnú pozíciu.
Jedna z výhod pracovnej ponuky na Facebooku spočíva v tom, že môžete ihneď položiť ľuďom otázky a vďaka tomu urobiť zrýchlené 1. kolo výberu zamestnanca. Ja to tak vždy robím a v praxi sa mi to osvedčilo.
K dispozícii máte 3 otázky a odpovede na tieto otázku získa do Messengera na vašej fanpage alebo si ich môžete nechať poslať do emailu. Zavisí, čo si zvolíte.
Ako jednu z otázok by som určite dal otázku na súhlas so spracovaním osobných údajov. Je to dôležité tam dať, aby ste dodržali zákon.
(pozn. nezabudnite pred tým, než začnete získavať osobné údaje pre účel výberu zamestnanca zaregistrovať váš informačný systém na úrade pre ochranu osobných údajov. Táto povinnosť vzniká bez ohľadu na to, či používate facebookovú ponuku práce alebo ju nepoužívate.)
Ďalšie dve otázky si zvoľte podľa seba – podľa toho, čo sa chcete dozvedieť a pomôže vám v prvej selekcii. Ja používam tieto dve otázky: „Čo sa vám na predchádzajúcej práci páčilo?“ a „Čo sa vám na predchádzajúcej práci nepáčilo?“.
Pomocou týchto dvoch otázok dokážem zistiť, či vôbec daný človek by bol na danej pozícii (na ktorú sa hlási) spokojný.
Pri tvorbe otázok máte na výber z 3 možností a musíte sa zmestiť do 200 znakov. Môžete zvoliť otázku:
Poslednú možnosť, ktorú v rámci zadávania pracovnej ponuky na Facebooku máte je, možnosť nechať si zasielať žiadosti o prácu na email. Je to jedna z nepovinných možnosti.
Osobne preferujem posielanie žiadosti do messengera, pretože hneď vidíte fotku uchádzača a zároveň sa môžete prekliknúť aj na jeho profil, kde získate ďalšie údaje o uchádzačovi.
Potom čo ste vyplnili všetky údaje pracovnej ponuky, kliknite na tlačítko v pravom dolnom rohu ponuky „Publikovanie pracovnej ponuky“.
Pracovná ponuka sa zobrazí na časovej osi vašej facebookovej stránky (fanpage) a taktiež časti vašich fanúšikov v novinkách. Je to teda jednoduchý spôsob ako osloviť svojich fanúšikov, ktorí vám fandia, majú vás radi a rezonujú s vašou prácou, aby sa stali vašimi zamestnancami.
Po publikovaní bude pracovná ponuka aktívna 30 dní a bude sa zobrazovať vľavo v menu vašej fanpage (v kartách). Takže po dobu 30 dní sa budú môcť ľudia hlásiť a uchádzať o pozíciu, ktorú ste vypísali.
Ak by ste chceli pracovnú ponuku ukončiť skôr, pretože ste miesto obsadili, tak choďte na danú pracovnú ponuku a kliknite na „Uzatvoriť pracovnú ponuku“.
Keď už ste pracovnú ponuku publikovali, tak deň alebo dva čakajte, kým sa vám ľudia budú sami ozývať. Ak by sa vám počas týchto dní neozval dostatok ľudí pre kvalitné výberové konanie, tak príspevok podporte reklamou.
O tom ako to spraviť, som už písal vyššie (použite buď tlačítko Propagovať príspevok alebo ako profesionáli spustite reklamu cez správcu reklám alebo power editor.)
Okrem toho pouvažujte aj nad tým, že by ste váš inzerát podporili aj iným spôsobom napr. opätovným zdieľaním na vašej fanpage alebo nasmerovali tam vašu emailovú databázu.
Verím, že vám tento návod pomohol, aby pri hľadaní ľudí do tímu dokázali ľahko použiť nástroj, ktorý nám zdarma dáva Facebook.
Ak máte nejakú otázku, tak ju napíšte do komentárov alebo ešte lepšie do našej facebookovej skupiny, kde experti z online marketingu zdieľajú svoje skúsenosti a odpovedajú na otázky ľudí.
Obrazok sa sem zial neda pripojit (chcela som poslat screenshot) – v mojej ponuke na fb fanpage sa totizto tato moznost „pracovna ponuka“ nenachadza, ani ked ponuku rozkliknem. Su tu iba tieto:
Share a photo or video
Advertise Your Business
Create an offer
Start a Live Video
Get people to learn more
Get phone calls
Get messages
Create an event
Write a note
Create a poll
Nevie niekto nahodou, preco je tomu tak, prip. ako ju tam pridat? Vdaka! 🙂
Mária, dôvod prečo tam pracovné ponuky ešte nemáš, že to je novinka a Facebook ju postupne zavádza na jednotlivé fanpage. Takže treba len vydržať a budeš to tam mať 🙂