Pozrite si ZDARMA môj webinár
Ako získavať 10-tky klientov
zo sociálnych sietí bez otravovania ľudí
(a zarobiť si ako nikdy predtým)?
„Najťažšie je pre mňa napísať predajný email.“ Tak túto vetu počujem naozaj často. Ľudia mi ju hovoria na stretnutiach, píšu do e-mailov a žiadajú ma o pomoc.
Rozhodol som sa teda, že vám ukážem ako napísať predajný email, ktorý zarába. Ukážem vám to na konkrétnom príklade z praxe a na psychológii predaja vám vysvetlím, prečo to funguje.
Jedna z vecí, ktoré učím v kurze Predaj Naruby Premium, teda okrem toho ako si vytvoriť úspešnú web stránku, je aj ako napísať predajný email. Časť tohto know-how, ktoré učím v kurze, som vytiahol a prezradím vám v tomto článku.
Viem, že skôr, než napíšete predajný email (a skôr, než ho pošlete), vám budú v hlave víriť myšlienky, ktoré často majú začínajúci obchodníci:
– „Čo povedia moji známi (alebo klienti), keď dostanú predajný email?“
– „Nebudú si myslieť, že chcem na nich zarobiť?“
– „Ako zareagujú na túto ponuku?“
Takéto myšlienky sú úplne bežné. V živote to chodí tak, že ak máte urobiť niečo nové a neznáme, tak sa vždy objaví „malý škriatok“, ktorý vám hovorí: „Nie, nechoď do toho“ a pomôže vám nájsť 1000 dôvodov, prečo danú vec neurobiť. Jeden z týchto dôvodov pri odoslaní prvého predajného emailu je: „Ja by som ho aj poslal, len neviem ako ho mám napísať“. Teraz buďte k sebe úprimný. Nie je to tak?
Mať pochybnosti nie je nič nezvyčajné. Práve naopak. To, že máte pochybnosti je dobré. Svedčí to o tom, že ste človek, ktorému záleží na svojich známych, priateľoch a klientoch. A to je správne. Lebo len vtedy, ak klient bude na prvom mieste, môžete byť úspešný.
Aby ste zarobili a boli skutočne úspešný, musíte tieto pochybnosti prekonať, napísať email a poslať ho svojim potenciálnym klientom. Verte, mnohí klienti vám budú vďační.
Prvá obchodníčka, ktorá si túto moju radu vzala k srdcu, napísala svoj prvý predajný email a dosiahla úspech. Síce nevedela ako na to (a ten email bol skutočne hrozný), ale napísala ho a ozvali sa 3 klienti.
Email marketing (tak sa odborne hovorí predaju cez email) jednoducho funguje. Pochopil som to v marci 2011, keď som napísal svoj prvý predajný email a poslal ho na celú databázu potenciálnych klientov (v tom čase 300 emailových adries). Z tých 300 ľudí kúpili štyria a urobil som obrat cca 40 000 Kč (presné číslo si už nepamätám).
Dnes, keď už viem ako napísať predajný email a mám väčšiu databázu kontaktov, mi každý predajný email zarába viac (niekedy používam aj sériu predajných emailov). Keď som odoslal svoj posledný predajný email, tak som zarobil 9020 €. V nasledujúcich odstavcov sa dozviete, ako napísať účinný predajný email.
Najlepšie sa učí na príkladoch, a preto aj štruktúru písania predajných emailov vám odhalím na konkrétnom príklade. Jedná sa o list, ktorý posiela jedna z poisťovní svojim klientom, aby ich presvedčila ku kúpe. List nie je úplne dokonalý – je tam niekoľko múch, ale presviedčacia štruktúra listu je dobre zvládnutá.
Skôr než si list rozoberieme, tak si ho prečítajte.
Existuje viac štruktúr ako písať predajné emaily. Vy sa v tomto článku naučíte tú základnú, ktorá je ľahko použiteľná a vďaka ktorej hravo napíšte svoj prvý predajný email.
Keď píšete predajný email, tak je dobré, aby sa skladal z týchto 4 krokov:
Na začiatku vášho emailu nastoľte problém. Je to podobné ako na osobnom stretnutí pri analýze potrieb, pomocou ktorej zisťujete, kde má klient problém. Vtedy sa problém odhaľujete formou otázok.
V liste alebo v predajnom emaile to nie je možné, preto musíte problém nastoliť vy. Môžete na to využiť jednoduché tvrdenie alebo to urobiť šikovne – ako to urobili v tomto liste – v ktorom sa opreli o oficiálnu štatistiku polície. Oficiálna štatistika väčšinou predstavuje v očiach klienta „autoritu“, preto tvrdeniu skôr uverí.
Vďaka tomu, že sa na začiatku listu ponoríte do problému, časti klientov sa problém dotkne a budú ochotní predajný email čítať ďalej. Je to spôsobené tým, ako funguje ľudský mozog.
Vždy keď mozog rozpozná problém, reflexívne hľadá riešenie. To je napríklad dôvod, prečo keď šoférujete a zbadáte stáť policajné auto, tak jemne stúpite na brzdu. Dokonca aj keď neprekračujete rýchlosť. Robíte to aj vy? 🙂
Za to môže náš mozog, ktorý citlivo reaguje na rozpoznané problémy. A to je dôvod, prečo by ste sa v úvode predajných emailov (ale aj osobných stretnutí) mali zamerať na opis problému klienta.
Keď poukážete na klientov problém, je pripravený prijať riešenie. Preto hneď za definovaním problému nasleduje návrh riešenia. Všimnite si ako to urobili vo vzorovom emaile. Pokiaľ máte viac priestoru, tak sa môžete viac rozpísať (v liste toho priestoru veľa nemali).
V emaile okrem výhod poukážte hlavne na úžitok, t. j. ako sa život človeka zmení potom, čo využije vaše produkty alebo služby.
V momente, kedy ste poukázali na potrebu a zaujali klienta riešením, tak mu dajte dôvod, aby kúpil ihneď. Ukážte, že vaša ponuka neplatí stále. Určite to poznáte z letákov, ktoré dostávate z hypermarektov. VŽDY, jednoducho VŽDY je tam hláška „do vypredania zásob“ alebo „akcia platí do“. Ja túto hlášku nazývam psychologický štartér, lebo štartuje v mysli zákazníka túžbu vymeniť jeho peniaze za váš produkt.
Keď sa zahľadíte na list, tak v ňom nájdete tiež psychologický štartér. Je to zľava 10 % resp. zvýhodnená ponuka, ktorá platí len do určitého času.
Používanie psychologických štartérov v predajnom emaile (ale aj pri každom predaji) je nevyhnutné. Môže za to obmedzený rozpočet klientov. Pokiaľ psychologický štartér nepoužijete, tak je vysoko pravdepodobné, že klient minie peniaze u iného obchodníka a vy vyjdete naprázdno. Je to len malá vec, ktorá dokáže zázraky.
V ďalšej časti predajného emailu ukážte klientovi, čo má spraviť ako prvý krok, napr. kliknite na odkaz a vyplňte objednávkový formulár. V ukážkovom liste je to: „Uhraďte XY € do dd.mm.2014 priloženým ePoukazom…“. Podobne to spravte aj vy, klientovmu mozgu musíte dať jasne vedieť, čo má spraviť. Ľudský mozog zväčša plní príkazy doslovne (ak sa rozhodne ich splniť).
Toto boli 4 kroky ako napísať predajný email.
Ak vás trápi nedostatok klientov a už nechcete mať stres, koľko budúci mesiac zarobíte, začnite využívať email marketing vo svojej praxi a pošlite svoj prvý predajný email. Pomôže vám to jednoduchším spôsobom získať klienta bez toho, aby ste museli zdvihnúť telefón a robiť napríklad studené telefonáty.
Ak ste doteraz ešte nevyužívali email marketing pre svoj biznis, tak vám pomôže článok Ako docieliť, aby niekto predával za vás a vy ste inkasovali provízie (článok je o email marketingu).
Všetky veci zo psychológie predaja, ktoré som popísal v článku sa dajú využiť aj pri bežnom predaji, napr. na osobných stretnutiach. Potešilo by ma (a aj by to pomohlo ostatným čitateľom tejto stránky), ak by ste napísali svoje skúsenosti s využívaním psychológie predaja v praxi.
Ak sa vám článok páčil alebo si myslíte, že by pomohol aj vašim známym, zdieľajte ho s nimi prostredníctvom tlačidiel, ktoré nájdete nižšie. Ďakujem za zdieľanie a prajem veľa úspechov.
Martin, velmi pekny a poucny clanok. Urcite tvoje rady v blizkej dobe pouzijem. Dakujem.
Super Dušan, som rád, že článok sa páčil. Potom mi daj vedieť, ako ti to dopadlo. Držím palce a prajem veľa úspechov 🙂
Pozdravujem Martin!
Vzhladom na fakt, ze viete pisat predajne emaily povazujem za velku skodu, ze v clanku neuvadzate priklad z vlastnej praxe. Rada by som si precitala, ako na zaklade Vasich skusenosti pretavujete do praxe uvedene know-how. Zaroven dakujem za pochvalu za zvladnutie presviedcacej struktury direktmailu, som totiz autorkou listu, ktory pouzivate ako priklad :o)
Vsetko dobre a pekny den.
Zuzana
Ďakujem za komentár Zuzana. Bohužial v článku nieje na to priestor, aby som uvádzal príklady – článok by sa priveľmi natiahol a ochota čítať by sa znížila 🙁 I tak už je článok veľmi dlhý.
Viac do hĺbky aj s príkladmi sa venujem tomu v mojich kurzoch. Pokiaľ chcete vidieť emaily s touto štruktúrou v praxi, tak sa prihláste do môjho mailing listu. Občas posielam predajný email. Avšak nie každý je podľa tejto štruktúry, lebo tých „predajných štruktúr“ je viac.
Prajem veľa úspechov a nech sa darí 🙂
Martin, super, ďakujem za tento článok! Chystám sa na napísanie predajného emailu asi 3/4 roka… 🙂 Verím, že po tomto článku ho mám už na dosah 🙂
Skvelé Majka, som rád, že som trafil klinec po hlavičke 🙂 a článok sa ti páči. Teraz treba ísť len do akcie a čím skôr ho napísať a poslať. Daj mi potom vedieť, ako to dopadlo….Držím palce 🙂
Zdravím vás martin, na tento článok som už dlho čakal, lebo s predajným textom som mal vždy problém ako ho napísať, aby bol účinný. Pritom tých predajných listov od rôznych inštitúcií mám viac než dosť a ked som z nich niektoré prečítal, tak postup je skoro na všetkých rovnaký ako na tomto príklade. Verím, že po zmene súčasných textov, ktoré používam pri odosielaní predajných emailov zákazníkom, bude podľa tejto štruktury bude daleko z lepšou odozvou ako doteraz. Veľmi pekne dakujem za stručný a efektívny návod písania predajných textov.
Skvelé Michal, dajte potom vedieť ako to dopadlo. Ešte jedna rada pre zvýšenie účinnosti predajného emailu. Na predajný email sa pozerajte ako na záver nejakej komunikácie napr. na osobných stretnutiach je predaj až vždy na záver. Keby ste ho dali na začiatok, tak nie je až taký úspešný (aj keď nejaké predaje určite spraví)
Jednoducho predajný email treba poslať správny čas, keď je klient na to pripravený. Najskôr ho treba 2 -3 emailami si pripraviť – dať nejaké hodnotné informácie, kde nenápadne odprezentujete svoju služby resp výhody a až potom pošlete predajný email…
Držím palce 🙂
Dobrý deň pán Mažár!
Ďakujem za článok a rozobranie predajného e-mailu. No chcem sa spýtať, že keby ste mali v db 34 e-mailov, a žiadny predaj, žiadna referencia na základe ktorej by ste si zarobili. A navyše nemáte ani na PPC reklamu. Siahli by ste po studených kontaktoch? Ďakujem za Váš typ a názor ako sa z danej situácie dostať.
Keď sa na to pozriem z toho hľadiska, že chcem budovať aj databázu, tak by som sa pustil do studených telefonátov, ktoré síce majú nižšiu úspešnosť, ale dá sa pomocou nich aj slušne budovať databáza.
Ďalšia možnosť, ktorá je urobiť nadviazať partnerstvo s niekým, kto obsluhuje tú istú cieľovu skupinu a vzájomne si posielať klientov (ak sa to nedá vzájomne, tak by som to riešil províziou pri uzatvorení obchodu).
Ďalšia možnosť v rámci servisu existujúcich klientov by som ich znova navštívil a ponúkol im ďalšie služby.
tých možností je viac. Prajem veľa úspechov 🙂
Ďakujem. Vidím, že ste realista. A vážim si to, aj Vaše typy.
Ďakujem krásne. Prajem veľa úspechov 🙂
Skúsil som a uvidíme, aký efekt to bude mať. Verím, že pozitívny 🙂
Skvelé Michal, super že ste išli do akcie. Držím palce 🙂
Úspešnosť predajného emailu ešte závisí aj na iných faktoroch napr. či vás ľudia, ktorým posielate email poznajú alebo nie. Ďalej či vám ľudia dôverujú (považujú za experta) alebo nie. Ďalej aký máte predmet emailu – to má priamy dopad na otvorenie emailu (vďaka dobrému predmetu to môže otvoriť až dvakrát viac ľudí). Ďalej aké máte SPAM skóre t. j. či neobsahuje váš email „znaky“ spamu a preto ho mnohým ľuďom doručí do spamu a oni si ho neprečítajú…
Zdravim Vas Martin,
Pisete, ze vdaka dobremu predmetu moze otvorit mail az dvakrat viac ludi- s cim uplne suhlasim.
Mozete nam prezradit nejaky najucinnejsi vseobecny priklad,,predmetu,, Jednalo by sa o ponuku, ktoru keby klient kupil, tak mu prinesie: novych klientov, vyssi marketing, zisk…
tesim sa na odpoved.
Katka kombinácia najúčinnejší a všeobecný neexistuje. Buď je niečo veľmi účinné a konkrétne alebo všeobecné a menej účinné.
Ja v kurze http://www.predajnaruby.sk učím 4 tipy nadpisov. Z nich najviac funguje predmet (resp. nadpis) „Vytrhnutý z kontextu“. Príkladom je predmet, ktorý som posielal dnes „Len pre tých, ktorý to myslia s podnikaním vážne“
Tento typ predmetu vyvoláva najviac otáznikov a preto ho aj najviac ľudí otvorí. V podstate o ničom konkrétnom nehovorí, len vyvoláva túžbu.
Dobrý večer pán Mažar.ako inak skvelý článok.Chcel by som sa spytať ohladom predajného emailu.Mám databazu asi 150 emailovych adries a chcel by som im poslat nejaky predajny email.Lenže tie emaily som získal tak ,že mám jednoduchu stranku na chudnutie ktoru som propagoval na google adwords,zaujemci vyplnili formular a nasledne som ich kontaktoval a spravil som im prezentaciu odrazu aj s ponukou.
Je to databaza potencionalnych klientov ktori mi v telefonate povedali nie ,nemam zaujem,alebo ze si to musia rozmysliet,porozpravat sa s manzelom,ale aj taki co si objednali ale nezaplatili.Chcel by som im nejako napisat predajny email,ale chcem od vas radu,aby z toho aj nieco bolo.Toto su vsetko telefonaty take studene,nerozhodné a keby som im zavolal znovu tak uz si ani nespomenu ze som s nimi pred casom volal.
chcel by som si od vas nechat poradit ci im napisat jeden predajny email alebo nejake zo dva zo tri take informativne,ziskat si trochu doveru a potom napisat predajny email.
To iba tak cez emailovu schranku nie cez smartemailing.Odpoveď by som poprosil do emailu ak vám to neprekáža.
Ďakujem veľmi pekne za odpoveď.
Lukáš v komentári ste si sám odpovedali. Najlepšie je to urobiť tak, že najskôr budujete dôveru a potom predávate. Takže lepšie je poslať najprv 3 pomocné emaily s článkami a až potom predajný email. Inak hovorím o tom v tomto článku:
http://www.expertnapredaj.sk/ako-predaval-za-vas/
Dobrý deň pán mažár,
dlho som hľadal stránku ktorá by sa zaoberala týmto problémom a konečne som ju našiel.
Sú tu naozaj užitočné rady z ktorých sa dá naozaj veľa čerpať. A hlavne majú ako sa hovorí hlavu a pätu.
ďakujem za rady, idem ich rovno uviesť do praxe
Peter
Super, som rád, že sa stránka a články páčia 🙂 Prajem veľa úspechov a nech sa darí 🙂
vďaka za príjemne jednoducho vysvetlené postupy 🙂